Get Adobe Flash player

Červenec 2017

Austrálie
Proti medúzám stačí plavky
Australští vědci objevili slabinu jednoho z nejjedovatějších mořských živočichů čtyřhranky smrtelné (chironex fleckeri). Tato příbuzná medúz z kmene žahavců je neblaze proslulá schopností usmrtit člověka do čtyř minut po zasažení několikametrovými chapadly. Nebezpečný tvor v teplých měsících obývá tropické vody u severoaustralských břehů a má na svědomí řadu lidských životů. Badatelé zdejší Univerzity Jamese Cooka ve městě Cairns (stát Queensland) nyní při pokusech zjistili, že zrádný mořský živočich prchá před červenou barvou. Pokusy probíhaly s různobarevnými plasty, které badatelé vkládali do speciální nádrže o obsahu padesáti tisíc litrů. „Vhodíte-li do vody červený předmět, plavou pryč, ale pokud je černý, krouží okolo něj," shrnul své poznatky vedoucí výzkumného týmu Jamie Seymour. Objev znamená, že plavci a lidé odpočívající na pláži by se mohli před jedovatým dotekem čtyřhranky chránit jednoduše - stačí si vzít například červené plavky.

Brazílie
Skoro půltunový drahokam
Skupina brazilských horníků narazila při práci v dole na severovýchodě země na obří smaragd vážící 360 kilogramů. Krátce po nálezu kámen, který znalci ocenili na 450 milionů dolarů, koupil od důlní společnosti místní podnikatel.
Jak uvedla televize Globo Brazil havíři objevili unikátní nerost na konci dubna v hloubce 200 metrů v dole Carnaíba v severovýchodním brazilském státě Bahía. Na vyzvednutí kusu smaragdu vysokého 1,3 metru ze země byla potřeba těžká technika.
V oblasti nálezu horníci učinili podobný nález už před 16 lety. Jenže tehdy pašeráci kámen o hmotnosti 340 kilogramů tajně bez potřebného povolení vyvezli do USA. Veškeré snahy brazilských úřadů o získání smaragdu zpět do země původu skončily po letech se vlekoucích sporů zamítavým stanoviskem. Drahokam už zůstal v USA.

Japonsko
Robotický had záchranář
Japonští vědci zkonstruovali robota hadí podoby, který by se měl uplatnit při vyprošťování lidí v těžko dostupném terénu.
Zařízení je 8 metrů dlouhé a jeho „tělo" je poseto štětinami. Stroj se bude nasazovat v oblastech postižených zemětřesením či jinou živelnou katastrofou, kde bude zapotřebí vnikat do trosek či sutin a hledat zavalené oběti.
Plaz podle japonských vědců, kteří jej sestrojili, umí šplhat po zdech a hromadách trosek. Má v sobě zabudovanou kameru a světlo, aby obsluha mohla podrobně sledovat průběh záchranářských operací. Umělý had váží zhruba 3 kilogramy a pohybuje se rychlostí 10 centimetrů za vteřinu.

Řecko
Tajemství Kréťanů
Britští vědci odhalili u obyvatel dvou odlehlých vesnic v horách na řeckém ostrově Kréta vzácnou genetickou variaci, která chrání srdce ostrovanů před nemocemi a prodlužuje jim život. Vzhledem k přítomnosti genu, který zajišťuje nižší úroveň špatných tuků v krvi, pastýři a zemědělci z obcí Zoniana a Anogia prakticky neznají mrtvici, infarkt ani kardiovaskulární choroby, i když je jejich strava bohatá na živočišné tuky.
Jsou to velcí milovníci skopového masa a také sýra, který denně jedí. Takový druh stravy by u většiny lidí vedl k řadě negativních účinků na zdraví. V této oblasti tomu tak ale není. Obyvatelé obou vesnic trpí taky cukrovkou stejně jako celková populace Řecka, ale zdá se, že se u nich neprojevují žádné závažné důsledky této nemoci jako například diabetická nefropatie - chronické onemocnění ledvin.
Vědci z britského institutu Wellcome Trust Sanger pod vedením Eleftherie Zegginiové ale dodávají, že toto zjištění nás přirozeně neopravňuje k tomu, abychom to přeháněli s konzumací masa a sýra, protože podle badatelů drtivá většina z nás nemá tuto vzácnou genetickou variaci. Proto je lépe upřednostňovat stravu s hojností ovoce, zeleniny a ryb.
Podobnou variaci genů vědci zjistili i v Itálii, jak napsal italský deník Corriere della Sera.

Česká republika
Výstava Království mašinek
Milovníci železnic jistě ocení výstavu konanou v prostorách Vlastivědného muzea v Šumperku. Nese název Království mašinek a bude otevřena do 10. září. Jsou tu vystavené exponáty nejen od soukromých sběratelů, ale i výrobců kolejových vozidel či specializovaných muzeí. Nechybí ani funkční modely kolejišť či vláček jezdící na vlastní pohon. Expozice připomíná také významné železniční stavitele a podnikatele 19. století.
"Ze sbírkového fondu muzea mohou návštěvníci obdivovat například zásobní skříň na lepenkové jízdenky z železniční stanice Postřelmov, kleště na proštipování jízdenek či modely lokomotiv. Nechybí ani ukázky železničářského slangu používaného zaměstnanci Československých státních drah v běžném projevu," řekla mluvčí muzea Eva Šebestíková.
Expozici doplňují barevné snímky lokomotiv od fotografa Františka Pecha z Hanušovic.
Návštěvníkům expozice připomene také firmu bratří Kleinů, která má kořeny na Šumpersku a která dosáhla největší slávy v 19. století budováním železničních tratí v Rakousku-Uhersku, s využitím železáren v Sobotíně.
Část sbírkových předmětů zapůjčilo Muzeum Slezského Semmeringu v Horní Lipové.

Gruzíe
Mimozemské superkonstrukce
Přední gruzínský astronom Zaza Osmanov ze Svobodné univerzity v Tbilisi tvrdí, že 64 Zemi blízkých hvězd vykazuje aktivity vesmírných supercivilizací. Se současnou technologií je můžeme pozorovat dokonce i ze Země.
Před dvěma roky si astronomové všimli, že hvězda Tabby, známá též pod označením KIC 8462852, se v pravidelných intervalech rozjasňuje a pohasíná. To je vedlo k úvahám, že těleso obklopují monstrózní objekty označované jako Dysonova sféra, které nám občas zaclánějí ve výhledu, a tím způsobují ono “blikání”. Vesmířané s jejich pomocí získávají veškerou energii z hvězd opatřených tímto zařízením.
Podle gruzínského hvězdáře ale postavit něco takového jde za hranice běžného lidského chápání.

USA
Oznámí NASA objev mimozemské civilizace?
Nejznámější hackerská skupina Anonymous přišla s novým videem, které se týká informace o mimozemském životě. Uvedl to webový portál Daily Mail.
V nahrávce zaznívá sdělení, že Národní úřad pro letectví a kosmonautiku chce v nejbližší době oznámit objevení mimozemského života. Hackeři tvrdí, že citují nedávné úryvky z posledního zasedání amerického výboru pro vědu, vesmír a technologie, na kterém vystoupil mluvčí NASA Thomas Zurbuchen.
NASA ale vše vyvrátila s tím, že žádné takové oznámení neplánuje. Sám Zurbuchen na svém Twitteru uvedl, že zprávy od Anonymous jsou falešné. "Na rozdíl od některých zpráv neexistuje žádné oznámení NASA o mimozemském životě," napsal Zurbuchen.
Ve zveřejněném videu však hackeři tvrdí, že se Zurbuchen vyjádřil před výborem úplně jinak. "Naše civilizace je na pokraji odhalení důkazu mimozemského života ve vesmíru. Pokud vezmeme v úvahu různé činnosti a úkoly, které se zabývají hledáním cizího života, jsme na dosah jednoho z největších objevů v historii," uvedl údajně Zurbuchen. Anonymous ve svém videu tak toto prohlášení bere jako důkaz toho, že se něco na obloze skutečně děje.
Nicméně mluvčí NASA svůj proslov uvedl na pravou míru s tím, že v něm odkazoval pouze na pokrok lidstva a jeho snahu hledat život ve vesmíru. Týká se to zejména odhalení sluneční soustavy TRAPPIST-1, která má sedm planet podobné Zemi. Hackeři však ve svém videu tvrdí, že existuje spousta lidí, kteří neoficiálně tvrdí, že lidstvo již navázalo komunikaci s mimozemským životem. Podle nich nejde o žádné mikroorganismy, nýbrž o vyspělé vesmírné civilizace. Anonymous také uvádí, že před několika lety ještě lidé neměli tušení, co se ve vesmíru skutečně skrývá, nyní vědci potvrdili existenci více než tří tisíc exoplanet, které obíhají kolem jiných sluncí. Existenci mimozemského života však astronomové podle mluvčího NASA nemohou potvrdit.

Ohnivky se objevily na pobřeží Aljašky
Severozápadní pobřeží Aljašky čelí invazi milionů fosforeskujících tvorů, kterým se česky říká ohnivky. Vědci, kteří netuší, proč se tito světélkující tvorové objevili zrovna teď, spekulují o tom, že za přítomnost živočichů může změna teploty místních vod.
Tento tvor z řádu salp je schopný vytvářet své vlastní klony, a dohromady tak vytváří kolonie o milionech jedinců. Ti se ale vyskytují zejména v tropických mořích a jejich výskyt u Aljašky je pro vědce překvapením.
"Je to vážně divné. Nikdy jsme tu nic podobného neviděli," říká Jennifer Fishcerová z Oregonské státní univerzity. Jejich počet je rovněž velmi překvapivý, jde o opravdu velmi početné kolonie.

Německo
Nejkulatější vesmírné těleso
Vědci z Institutu Maxe Plancka zjistili, že hvězda vzdálená 5000 světelných let od Země Kepler 11145123 je dokonale kulatým objektem v doposud známém vesmíru.
K tomuto závěru došli na základě zjištění rozdílu mezi poledníkovým a rovnoběžkovým poloměrem. V ideálním případě je rozdíl 0, u Keplera činí odchylka mezi oběma poloměry pouhé 3 kilometry. To z něj dělá téměř dokonalou kouli, jejíž hodnot nedosahuje ani naše Slunce. To má rozdíl mezi oběma poloměry 10 kilometrů. V případě Země je to 21 kilometrů. Zajímavé je, že hvězdy nemívají téměř nikdy kruhový tvar. Čím rychleji stálice rotuje kolem své vlastní osy, tím více se nahoře i dole zplošťuje. Kepler 11145123 je dvakrát větší než naše Slunce a rotuje rychlostí třikrát menší než naše Slunce.

Belgie
Kočky zdomácněly zcela dobrovolně
Claudio Ottoni z belgické univerzity v Lovani, který se už dlouho věnuje studiu koček, zjistil, že jejich současná podoba vznikla ze dvou větví předků této kočkovité šelmy. Jedna z nich má původ v Egyptě, která se odtud kolem roku 1500 před naším letopočtem rozšířila do oblastí kolem Středozemního moře a dále i do zbytku Evropy. Druhá část pochází z jihozápadní Asie, která se začala šířit po světě v době před 4400 lety před naším letopočtem. Vědec taky došel k poznatku, že ještě předtím, než tato šelma zcela dobrovolně zdomácněla, probíhalo dlouhé postupné sbližování koček a lidí. Ottoni se dobral tohoto zjištění na základě rozboru DNA získaných z 200 koček, mezi nimi egyptských kočičích mumií, pozůstatků koček z období antického Říma a konečně některých druhů současné africké divoké kočky.
Poté, kdy se mňoukající šelmy rozhodly, že budou žít v lidských příbytcích, došlo k jejich rychlému šíření po světě díky tomu, že dokázaly přežívat na lodích plujících zejména ve Středozemním moři. Tam se živily hlodavci, takže si je s sebou rádi brali námořníci, aby ochránily jejich lodní zásoby. Stejně tak je rádi přibírali na své výpravy Vikingové. V Římě se zase kočky velmi dobře přizpůsobily životu ve městě a upravily i své lovecké strategie.  Dnes potkáme kočky prakticky na všech kontinentech s výjimkou Antarktidy.

Čína
Nález legendárního chrámu
V čínském městě Čcheng-tu našli dělníci při hloubení základů nové rezidenční čtvrti ztracený buddhistický chrám. Legendární svatostánek známý pod jménem Fu-kan byl považován už tisíc let za ztracený. I jeho jméno má původ legendě. Podle ní se uprostřed dlouhotrvajícího sucha před chrámem modlil mnich, aby konečně začalo pršet. Nebesa jeho modlitby vyslyšela a seslala na zemi déšť. Proto se chrámu začalo říkat Chrám přijímající požehnání. Rozkládá se na téměř 11 tisících metrech čtverečných.
V chrámu, který vrcholu své slávy dosáhl mezi lety 317 – 589 našeho letopočtu, archeologové nalezli několik buddhových soch a zhruba 1000 kamenných destiček popsaných buddhistickými texty. Rozsáhlá stavební činnost v Číně vede k častým nálezům podobného typu, kdy při hloubení základů se velmi často podaří najít něco z bohaté čínské historie.

Indie
Místo, kde meditovali The Beatles
Legendární britskou hudební skupinu si všichni spojujeme s Liverpoolem. Nyní ale se příznivci kapely mohou vypravit do indického města Rishikesh s poutním místem, kde se slavní „brouci“ mimo jiné učili transcendentální meditaci.
Památný ášram The Beatles navštívili už v roce 1968 na pozvání Maharišiho Maheše Jógího. Zde je indický vědec a filosof mezinárodního významu v oblasti humanitní a védské  filosofie učil metodě transcendentální meditace. I když pobyt slavných Beatles včetně jejich manželek předčasně skončil vzhledem k  hádkám s jejich indickým učitelem, je jisté, že zde vzniklo několik skladeb, které se objevily na legendárním Bílém albu skupiny.
Poutní místo bylo od roku 1997 veřejnosti nepřístupné a dostat se do něj nebylo prakticky možné. V roce 2015 ale obec Rishikesh ášram oficiálně zpřístupnila veřejnosti.

Francie/Holandsko/Austrálie
Čtení myšlenek a geny
Schopnost odhalovat, co si myslí ten druhý, je nejspíš do jisté míry vrozená.
V roce 1997 vyvinuli vědci z Univerzity v Cambridge test nazvaný Čtení mysli z očí. Badatelé zjistili, že lidé dokážou rychle zjistit, co si ti druzí myslí nebo cítí, a to pouhým pohledem z očí do očí. Výzkumníci také zjistili, že někteří jedinci, zejména ženy, jsou v tomto ohledu více nadaní než ti ostatní.
Nyní se badatelé k experimentu vrátili s tím, že pracovali s počtem 89 tisíc lidí z celého světa. Opět se potvrdilo, že ženy jsou empatičtější, intuitivnější a mají více předpokladů k tomu, co označujeme slovem telepatie - přenos myšlenek. Je to tím, že mnohé z nich mají zvláštní genetické varianty, které jim to umožňují.
Jeden ze členů výzkumného týmu Simon Baron-Cohen ale podotkl, že:
"Tato nová studie ukazuje, že empatie je částečně genetická, ale neměli bychom ztrácet ze zřetele také další důležité společenské faktory, jako je raná výchova dítěte a postnatální zážitky.”

USA
A přece existují
K astronautům, kteří věří na existenci mimozemských civilizací, se řadí i americký kosmonaut Leroy Chiao.
Na besedě se studenty na univerzitě v Jižním Walesu v Austrálii vyjádřil své přesvědčení, že kosmos je plný života včetně toho inteligentního. Doslova řekl: „Důvod, proč jsme se s nimi zatím nesetkali, je příliš velká vzdálenost. Neznám žádného astronauta, který by věřil, že jsme ve vesmíru sami." Jednoznačně se tak přihlásil k těm, kteří na mimozemské civilizace věří.
Chiao strávil ve vesmíru celkem 230 dní na čtyřech různých misích. Vyjádřil se i k celkovému dojmu, který z pobytu ve vesmíru měl. "Nemyslím si, že by někdo letěl do vesmíru, aniž by hluboce přemýšlel o tom, jaká je podstata života. Pro mě osobně bylo překvapením, jak moc krásný byl pohled na Zemi oproti tomu, jak ji známe z obrázků. Vypadala tak krásná a mírumilovná. Věděl jsem, že dole zuří války a konflikty a bylo těžké se s tímto faktem vyrovnat. Donutí vás to se zastavit a přemýšlet, dalo mi to novou perspektivu, jak přemýšlet o tom, co je v životě vlastně důležité."
Tento zkušený pilot, který ovládá, kromě angličtiny i čínštinu a ruštinu, si ale o budoucnosti lidstva nedělá příliš velké iluze. Podle něho náš druh zmizí z tohoto světa buď sebezničením nebo za přičinění sil přírody. Doufá ale, že se tak nestane příliš brzo.

Řecko/Itálie
Než otevřete láhev vína
Každý milovník vína ví, že na potěšení jeho chuťových buněk má kromě lahodného moku také velký podíl zdánlivě nedůležitá věc - zátka. Ne nadarmo znalci po otevření lahve pozorně přičichnou ke korkovému špuntu - získají z něj množství informací o kvalitě nápoje. Jakost korku vypovídá také o tom, zda víno dozrávalo v láhvích, nebo do nich bylo pouze stočeno a má tedy omezenou dobu životnosti. První zmínky o lehkém pružném materiálu z korkového dubu jsou staré už šest tisíc let. Tehdy se ještě nepoužíval k uzavírání lahví, ale k nadnášení rybářských sítí. Až staří Řekové a Římané začali korkem vybavovat své amfory a džbány. Vývoj skleněných lahví v 18. století pak posunul korek na čelní místo mezi uzávěry.
Použití tohoto lehkého materiálu je ovšem i tak stále příliš nákladné, proto výrobci nejlevnějších kategorií alkoholického moku stále hledají nové způsoby uzávěrů.

Maroko
Adamův ráj byl v Africe
Zatím nejstarší kosterní pozůstatky druhu Homo sapiens patří jedincům, kteří žili ve východní Africe před 200 000 lety. To ale může změnit objev, který vědci učinili v marocké lokalitě Jebel Irhoud, v místech, kde kdysi bývala jeskyně. Jejich tým zde našel lebku, kosti a zuby pěti jedinců, kteří tu žili před zhruba 315 000 lety. Kromě toho badatelé také nalezli vcelku sofistikované kamenné nástroje a zbytky uhlí, které svědčí o využívání ohně v této dávné době.  Učiněný nález zřejmě posune dobu, kdy se na Zemi objevil moderní člověk, o sto tisíc let zpátky do minulosti.
“Nalezený materiál představuje samotné kořeny našeho lidského druhu – nejstarší představitele Homo sapiens, jací se kdy našli v Africe nebo jinde na světě,” uvedl francouzský paleoantropolog Jean-Jacques Hublin z Institutu vývojové antropologie Maxe Plancka v Lipsku, jenž výzkum vedl.
Ne všichni vědci ovšem sdílí Hublinovo nadšení. Podle Ricka Pottse ze Smithsonianského muzea přírodní historie, mají některé lebky protáhlý tvar a jisté rysy, které poukazují spíše na primitivnějšího předka člověka moudrého (Homo sapiens). “Nové nálezy z Maroka jsou svým způsobem odrazem celkového přechodu od archaického druhu k nám lidem,” prohlásil Potts. Vědec se domnívá, že fosilie pocházejí z doby těsně před zrozením moderního člověka. Prodloužená lebka nebo mozkovna by mohla být jedním z posledních znaků ve vývojové lidské linii, která dalším vývojem získala mnohem kulatější tvar.
Vědec ale zdůrazňuje skutečnost, že rané formy moderních lidí se vyskytovaly po celé Africe. Stopy jejich existence nacházíme totiž nejen ve východní a jižní Africe, ale jak ukazují poslední nálezy, také na severu černého kontinentu. Podle Pottse se naši předkové pohybovali po celé Africe, sdíleli své znalosti a vyměňovali si mezi sebou i své geny.
“Pokud existovalo něco jako Zahrada Eden, pak to byla Afrika,” zase poukazuje Hublin.

Mexiko
Co se skrývá v cenotech?
Za příbytek zlého boha deště a za bránu do podsvětí považovali staří Mayové přírodní vodní nádrže v pralese - takzvané cenoty. Hluboké okrouhlé jámy jsou součástí rozsáhlých podzemních systémů chodeb, které vytvořila dešťová voda v měkkém vápencovém podloží. Potápěčům se dodnes podařilo zmapovat téměř tisíc kilometrů kanálů tvořících podzemní říční deltu vlévající se do Karibského moře. Archeologové tato místa považují za cenné pokladnice informací o dávných obyvatelích zdejšího kraje, protože na dně cenot se často nalézají zajímavé artefakty. Podařily se tu také objevit kosterní pozůstatky pralesních lenochodů, králíků a dokonce i mamutů, které pocházejí z éry před poslední dobou ledovou. Přírodovědci v cenotách občas odhalí nové druhy živočichů, kteří se přizpůsobili netypickému prostředí. K významným objevům patří například mikroorganismy adaptované pro život v místech setkání říční a mořské vody. Houby vyskytující se ve zdejší vodě by podle badatelů mohly být dokonce výjimečným zdrojem látek působících proti rakovině.
Na výzkumu podzemí na poloostrově Yucatán se významnou měrou podíleli i čeští vědci, kteří pomáhali během mapování nově objevených prostor.

Jak jste se o nás dozvěděli?